Zion

18 juni 2017 - Zion National Park, Utah, Verenigde Staten

Vandaag was een volle dag maar wel een hele mooie! Begonnen met het ontbijt op de camping om een goede bodem te leggen voor onze wandeling(en) vandaag. In Zion werken ze sinds een aantal jaren met de shuttle bus, dit aangezien het park gewoon te veel bezoekers met auto krijgt voor de parkeerplaatsen die het park maar te bieden heeft.

Helaas was het al aardig druk toen we aankwamen bij het Visitor Center, maar gelukkig hadden we nog een plekje gevonden op de parkeerplaats. Na een half uur in de rij te hebben gestaan voor de shuttle (ja een half uur, het leek wel de Efteling) waren we dan toch vertrokken naar onze eerste hike, Angels Landing. De wandeling werd omschreven in de gids als een hike met het niveau 'difficult' vanwege de lengte van 8,5km en een verschil in hoogte van ca 300m. Toch was het een van de meest geliefde wandelingen van Zion. Vandaag was het ook weer flink warm dus eenmaal begonnen aan de klim waren de 6 flesjes water geen overbodige luxe. Na 2,5 mile waren we dan gearriveerd aan het startpunt van de daadwerkelijke Angels Landing.

De naam van de hike is ontstaan door de hoogte. Het gaat om een hoog gelegen plateau wat vele jaren geleden onbereikbaar leek. Volgens de bewoners was het een plateau wat echt alleen maar bereikbaar was voor Angels om op te landen. Graag wilde de eigenaren van het park het plateau toch bereikbaar maken vanwege het mooie uitzicht. Om die reden hebben ze tot een hoogte van 1750 meter kettingen aangelegd waar je langs omhoog kunt klimmen en klauteren. Helaas was het niet echt makkelijk om de paden op foto vast te leggen vanwege de toch ietwat onveilige route, maar als we het zoeken op YouTube kunnen we het vast nog een keer terugkijken. Ondanks dat het op sommige punten echt gevaarlijk was en er zelfs al mensen verongelukt zijn was de wandeling echt super gaaf en zeker de moeite waard om te doen!! Letterlijk een momentje 'living on the edge' gehad.

Na een korte lunch zijn we tot boven in het park gereden met de shuttle voor de volgende wandeling waar Zion bekend om is, The Narrows. Deze wandeling van 15km loopt volledig door de rivier en mogen mensen alleen lopen op eigen risico ivm overstromingsgevaar. Vandaag stond er gelukkig een minimale kans op het bord weergegeven dus in de lekkere hete 40 graden hebben wij gewoon lekker in de koele rivier kunnen wandelen. Wel hebben we er maar een stukje van gelopen aangezien we niet echt de meest geschikte schoenen hebben voor een wandeling door de rivier. Maar toch was dit ook weer echt super gaaf om te doen!!

Na The Narrows hebben we nog een korte stop gehad bij de Weeping Rock, een rots waar constant water uit en af loopt vanwege regenval of (oude) sneeuw die smelt van bovenaf. Hier konden we onderdoor lopen en dat was met dit weer ook weer geen straf. Vandaag op de camping geëindigd met nog een aantal lekkere wings en voor Thijs de slechtste cappuccino die hij ooit heeft gehad. Maar voor vandaag zullen we vooral terugdenken aan hoe mooi Zion was!

En morgen rijden we weer verder naar onze volgende stop, Las Vegas! Waar ze voor morgen overigens 47 graden hebben gemeld...