San Francisco

27 juni 2017 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Wat een dag en wat een super stad, San Francisco, je zal er maar wonen. Op de ene hoek vind je zwervers slapend op de straat en op zoek in de prullenbakken naar iets te drinken of een maaltijd en op de andere hoek vind je het Financial District met de zakenmensen in pak en de dure hotels en auto's. Vandaag zijn we van het ene drukke toeristische uiterste van de stad op zoek gegaan naar de rustigere kanten van SF.

De dag zijn we met een Starbucks Coffee in de tram gestart, over Market weer richting Fishermans Wharf. Van daaruit zijn we een aantal blokken omhoog gelopen richting Lombard Street. De straat met de meest korte bochten van de USA en eigenlijk ook nagenoeg de enige hier in het centrum van SF. Alles is ingedeeld in rechte blokken en alleen deze straat hebben ze vanwege het extreem steile stuk gemaakt met bochten. Heel leuk aangekleed met allemaal bloemen en er stond zelfs een woning te koop voor ons, 2 slaapkamers 2 badkamers voor 1,6 miljoen, gewoon doen!

Toen zijn we weer terug naar beneden gelopen richting de Wharf om onze fietsen op te halen bij de fietsverhuur. Vandaag gaan we voor de rest van de dag alles, ofja zo veel als mogelijk, op de fiets doen! Als eerste stop stond Palace of Fine Arts op de planning. Het is een oud bouwwerk in een aparte stijl met een meertje eromheen. Het was heel mooi om te zien, echt een mooi plekje in de stad en de moeite waard om te stoppen.

Daarna doorgefietst naar waar het natuurlijk allemaal om ging, de Golden Gate Bridge. We zijn gestopt bij Fort Point waar je uitkomt onder de brug en waar je de brug volledig in de lengte kunt fotograferen. Na een flinke klim waren we boven aangekomen op de brug en stond er een ongelofelijk harde wind, tegenwind of juist wind mee, het voelde alsof de wind gewoon van alle kanten kwam... De brug is ca 1,2km lang en heel gaaf om overheen te fietsen tussen de rode staalkabels en met aan de rechterkant een mooi uitzicht op SF en Alcatraz.

Eenmaal aan de andere kant uitgekomen zijn we doorgereden tot aan Sausalito, een gezellig plaatsje met allemaal restaurantjes aan het water waar je uitkeek op SF aan de overkant. Heel slim vroegen ze hier zelfs geld om de fietsen te parkeren, 3dollar per fiets. Maar dat vonden we toch echt te ver gaan dus we hebben de fiets maar iets verder weg geparkeerd. Heerlijke lunch gehad aan het water met een sandwich, een eenvoudige pizza, een biertje en een lekkere Sangria. Het voelde echt even alsof we in Spanje of Italië waren, toch wel even lekker!

Met een goede bodem konden we beginnen aan de terugweg en die zou pittig worden. Op de heenweg zijn we flink omlaag gereden richting Sausalito, en ja alles wat je omlaag gaat moet je ook weer omhoog... Maar de fietsen waren prima dus we zijn gewoon eenvoudig naar boven gereden met een aantal wielrenners om ons heen. Uiteindelijk aangekomen bij de volgende stop, Kirby Cove. Deze plek is bekend geworden door de foto die je van hieruit kunt maken op een schommel voor de Golden Gate Bridge. Na een wandeling van ca 1 mile omlaag was het toch een beetje een tegenvaller toen bleek dat de schommel was afgeknipt/afgesneden en er alleen nog een klein stukje touw aan de boom geknoopt zat. Maar dat was al snel goedgemaakt door het prachtige uitzicht op de brug en de rust om ons heen. Er was bijna niemand en dat was echt even een rustmomentje. Er kwam zelfs nog even een super groot cruiseschip langs varen, wat onderweg was naar de open zee.

De zon begon al een beetje te zakken en we moesten de fietsen voor 7uur terugbrengen dus we begonnen maar weer aan de terugrit over de brug. De wind was nu zo hard dat ik op sommige punten bijna geparkeerd stond, heel grappig! Na nog een korte stop bij de Aquatic Pacific Pier met een uitzicht op de vele windsurfers, de rondzwevende pelikanen en verschillende open-water-zwemmers was het tijd om de fiets terug te brengen. Na 2 lekkere hamburgers en een gratis toetje omdat de ober vond dat we te lang hadden moeten wachten zijn we terug naar het hotel gelopen. Morgen gaan we weer verder met de auto en nemen we afscheid van het mooie San Francisco. Op naar Highway 1!