Nusa Lembongan, Ceningan en Penida

21 juli 2018 - Nusa Lembongan, Indonesië

Het is even stil geweest maar we zaten ook een klein beetje vast op Lembongan... Woensdag hadden we de eerste volledige dag op Lembongan en hebben we weer met een scootertje de eilanden Lembongan en Ceningan bekeken. Veel witte strandjes, heerlijke strandtentjes maar ook hele slechte wegen. Voor de donderdagochtend hadden we de snorkeltocht geboekt naar Manta Bay.

Maar gedurende de nacht klonkt het al ietwat onrustig buiten. We lagen vrij dicht bij de zee en je hoorde de golven de hele nacht ontzettend hard tegen de rotsen slaan. Om half 7 ging de wekker aangezien ze ons om 10 voor 7 kwamen ophalen. Maar helaas kwam er alleen een mannetje met hoge snelheid aanrijden op een scooter om ons te vertellen dat ze niet vertrokken op snorkeltocht aangezien het weer en de zee te slecht was. Super jammer aangezien dit een van de redenen was om Lembongan te bezoeken. De manta rays zijn maar op een aantal plekken te zien op de wereld en daar is dit 1 van.

Maar niet getreurd, we wilden graag ook nog Nusa Penida bezoeken dus dat hebben we de donderdag gedaan. Grappig dat we dachten dat de wegen op Lembongan slecht waren, op Penida was het echt dramatisch. Met de scooter was het eigenlijk niet te doen. Het was geen hobbelweg meer, maar het waren gewoon echt gaten, dus mijn kont was aan het einde van de dag echt bont en blauw. Maar we hebben wel alle mooie punten bezocht, Crystal Bay, Kelingking Beach, Broken Beach en Angel’s Billabong. Vooral bij de laatste 2 werd ons vrij duidelijk hoe mega die golven waren. Zelfs de locals waren filmpjes aan het maken aangezien ze dit nog nooit hadden meegemaakt. Die avond nogmaals gecheckt of een snorkeltocht mogelijk was voor de dag erna, maar helaas..

En op vrijdag was het dan toch wel even spannend, bij het ontbijt kregen we al geen vers fruit meer aangezien ze geen nieuwe voorraad hadden gekregen. Maar ook in het hotel waren er al een aantal mensen die graag zsm van het eiland af wilden aangezien ze de vlucht moesten halen. Dus met dat in ons achterhoofd zijn we ook maar een rondje gaan rijden om te kijken wat mogelijk was voor de dag erna richting Gili. En tot onze verbazing was voor Gili zelfs de boodschap dat de haven gesloten bleef tm 25 juli. Nadat we ook nog een mail ontvangen hadden van de accommodatie met dezelfde boodschap was het vrij duidelijk, geen manta’s en ook geen Gili..

Wel hebben we gedurende ons rondje over het eiland een crematie gezien wat erg indrukwekkend was. De lichamen worden hier verbrand met grote steekvlammen midden in het dorp en alle mensen staan hier om heen. Je zag de schedel zelfs tussen het vuur rollen! Iets wat voor ons niet te bevatten is dat dit hier de traditie is. Na het verbranden en toen het vuur gedoofd was gingen de mensen de resten uit de brandstapel halen en deze begraven.

Maar buiten dat kregen we toch wel een beetje stress en moesten we voor ons gevoel wel ook zo snel mogelijk van het eiland af komen, want de geluiden waren dat de zee niet veel meer ging kalmeren in de eerst volgende dagen. Gelukkig hebben we 2 boottickets richting Sanur kunnen boeken en zitten we nu lekker in Canggu. Aangezien we op Gili een villa met privé zwembad hadden geboekt hebben we dat hier dan ook maar even geregeld, en tot nu toe bevalt dat prima!

1. Loes:
    22 juli 2018
    Wel jammer dat jullie vanwege het weer niet alles konden doen. Dan maar genieten in canggu.
    Hier wordt het bloedheet deze week ze melden temperaturen van 36 graden. Het blijft voorlopig droog en zeer warm. Dus houden wij ook maar siësta .
    Groetjes Loes en math
  2. Loes:
    22 juli 2018
    Leuk om jullie verhalen te lezen. Mooie foto's. Jammer dat jullie niet naar Gili konden gaan. Veel plezier nog en geniet van het mooie Indonesië! Groetjes Nicky en Sander
  3. George:
    23 juli 2018
    Blijft toch altijd spannend in die omgeving met weer en natuurverschijnselen. Onvoorspelbaar, zelfs voor de locals.