Munduk en veel tempels

15 juli 2018 - Munduk, Indonesië

Weer een nieuwe dag en nog heel veel te zien van Bali! Om die reden hadden we gisteren besloten om meer richting het noorden te rijden. Na weer een luxe ontbijtje met een lekker vers geperst sapje zijn we bij onze chauffeur voor die dag ingestapt. Eerste stop, de Ulun Danu Beratan. Deze tempel is gelegen op de Danau Beratan en dient als tempel voor de rijstboeren op Bali. Helaas was het ook vandaag weer bewolkt waardoor we het uitzicht met de vulkanen op de achtergrond helaas gemist hebben. Next stop, de Handara Gate. Deze poort was op internet voorbij gekomen en daarom leek het een leuke stop, maar je moest hier gewoon betalen om op de foto te mogen met de Gate. Maar omdat we nu toch al gestopt waren en het inderdaad een mooi plekje was hebben we er toch maar voor betaald, 2euro pp voor een aantal foto’s......

Daarna hebben we ons ritje voortgezet richting de Twin Lakes. Deze naam is vanwege de twee meren, Danau Buyan en Danau Tamblingan, die dicht bij elkaar liggen. Het lijkt vanuit een uitzichtpunt waar je over de meren uit kijkt een klein beetje alsof ze een spiegelbeeld van elkaar hebben, vandaar de naam Twin Lakes. Ook aan deze weg zijn weer ontzettend veel stops met swings, hangmatten of zelfs wilde dieren waar mensen moeten betalen om hiermee en het uitzicht op de foto te gaan. En gezien de drukte betalen de mensen het er ook gewoon echt voor..

Na een lekkere lunch met een uitzicht over de koffieplantages in de buurt van Munduk hebben we als laatste nog een bezoek gebracht aan de Munduk Waterfall. Tijdens onze terugrit begon het weer flink te regenen en die arme mensen op de scooters kunnen de regenjasjes weer aan trekken. Het heeft eigenlijk de hele nacht ontzettend hard geregend, maar vanmorgen was het wel weer droog!

Voor vandaag hadden we nog niet echt iets op de planning. We hebben even een uurtje langer geslapen en zijn daarna rustig richting Ubud vertrokken en hebben hier de Campuhan Ridge Walk gelopen, een mooie wandeling door de rijstvelden, tot aan het Karsa Ricefield Cafe. Lekker met een mangosapje, kopje koffie en een pannenkoek hebben we bedacht om in de middag nog even een scooter te huren en wat rond te touren.

En van spontane ideetjes krijg je toch altijd leuke momenten. We zijn als eerste langs de Pura Taman Ayun gereden, wat gezien wordt als een typische Balinese tempel. Beiden vonden we deze tot nu toe de mooiste tempel die we gezien hebben, maar dit kan er ook mee te maken hebben dat het hier vrij rustig was en de toeristen gek genoeg ver te zoeken waren, heerlijk! Aangezien we nog wel wat tijd over hadden zijn we nog door gereden richting de Pura Tanah Lot, een bekende zeetempel door met name de mooie zonsondergang. Maar de zon was vandaag ook weer best ver te zoeken dus daarom leek ons een gewoon bezoekje ook wel prima en dat was het ook! Al waren hier de bussen toeristen helaas wel weer gearriveerd...

Daarna onze rit terug naar Ubud op onze scooter, misschien wel mijn favoriete attractie van Bali tot nu toe. Meerijden in het verkeer op die scooter, echt fantastisch. Niks is te gek, alles kan, al reden we op een gegeven moment een eenrichtingsweg in (foutje) en dat was dan toch echt niet de bedoeling. Genoeg chaos momentjes en stukken groene rijstvelden opgenomen met de GoPro dus van de ritjes op de scooter kunnen we thuis ook nog wat keertjes nagenieten! Vandaag hebben we echt Indonesisch gegeten, vanmiddag nasi en bami en vanavond eend met gestoomde rijst, beiden erg lekker!!

1. Brigit Geurden:
    16 juli 2018
    Hoi Nena, hoi Thijs, wat een leuke reisblog. Ik geniet van jullie verhalen en jullie mooie foto's.
    Groetjes van Brigit
  2. Loes:
    17 juli 2018
    Hallo Nena en Thijs weer erg leuk om jullie berichtjes te lezen als je op de scooter rijd hebben jullie dan ook de halve huisraad bij je en de koeien en geiten Ha ha Ha.
    geniet er maar lekker van, veel plezier nog!